RENUNGAN

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.” -Riwayat Bukhari

Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa bersedekah seberat biji kurma dari usaha yang baik, dan tidak naik (sampai) kepada Allah melainkan yang baik, maka sesungguhnya Allah menyambutnya dengan tangan kanan-Nya. Kemudian Allah memelihara sedekah itu untuk pemiliknya, sebagaimana seorang kamu memelihara anak-anak kudanya sehingga menjadilah sedekah itu setinggi gunung.” -(al-Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat siksa.” -(Muslim)


Tuesday, March 29, 2011

tajuk 1-pengalaman di kelas 0_o


tempat: kelas ( SKPR)
actors: Budak A, Budak B, Cikgu Haslinda

kisah bermula..


Siapa gerangan cikgu Haslinda? cikgu Haslinda adalah cikgu baru yg hanya m'buat praktikal di sekolah skpr ni.. bermula cerita sewaktu kelas beliau, kelas matematik yg diajarnya..
" ok murid2 semua, ari ni sy nk kamu volunteer kan diri kamu & jawab soalan di hadapan.." kata beliau.

lantas, ade seorang Budak A bangun, & membuat soalan t'sebut dengan konfiden.. cikgu menyapa " well done.. kamu berani mencuba " kata beliau.

"ada sesiapa nak mnjawab soalan sterusnya? " tanya beliau lagi..

keadaan kelas berubah menjadi senyap.. Budak A berbisik dengan kwan yg duduk di sebelahnya ( Budak B) " oii, ko try aje, sala ke betul uh, belakang cerita, yg penting kte cuba" kata budak A.

tanpa disedari, perbualannya didengari oleh cikgu tersebut..
" murid2!! mcam nilah contoh anak murid sy yg bagus kamu kena ikot" kata cikgu sambil meminta Budak A berdiri.

" lar, engat nak mara aku tadi" bisik budak A dlam hati.

( dlam mase yg same, cerita kat atas ni, sebijik aku cerita kt napi td tym kelas disaster) -adlah sebabnya knpe mej J cerita perihal attitude..

x sempat aku nak tnye dia, agak2 ang, aku Budak A ke Budak B?.. Hek elehh.. nak cakap ang la budak A tu kan...
haha... aku tersengih jek.. 0_o


1 comment: