RENUNGAN

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.” -Riwayat Bukhari

Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa bersedekah seberat biji kurma dari usaha yang baik, dan tidak naik (sampai) kepada Allah melainkan yang baik, maka sesungguhnya Allah menyambutnya dengan tangan kanan-Nya. Kemudian Allah memelihara sedekah itu untuk pemiliknya, sebagaimana seorang kamu memelihara anak-anak kudanya sehingga menjadilah sedekah itu setinggi gunung.” -(al-Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat siksa.” -(Muslim)


Tuesday, March 29, 2011

tajuk 1-pengalaman di kelas 0_o


tempat: kelas ( SKPR)
actors: Budak A, Budak B, Cikgu Haslinda

kisah bermula..


Siapa gerangan cikgu Haslinda? cikgu Haslinda adalah cikgu baru yg hanya m'buat praktikal di sekolah skpr ni.. bermula cerita sewaktu kelas beliau, kelas matematik yg diajarnya..
" ok murid2 semua, ari ni sy nk kamu volunteer kan diri kamu & jawab soalan di hadapan.." kata beliau.

lantas, ade seorang Budak A bangun, & membuat soalan t'sebut dengan konfiden.. cikgu menyapa " well done.. kamu berani mencuba " kata beliau.

"ada sesiapa nak mnjawab soalan sterusnya? " tanya beliau lagi..

keadaan kelas berubah menjadi senyap.. Budak A berbisik dengan kwan yg duduk di sebelahnya ( Budak B) " oii, ko try aje, sala ke betul uh, belakang cerita, yg penting kte cuba" kata budak A.

tanpa disedari, perbualannya didengari oleh cikgu tersebut..
" murid2!! mcam nilah contoh anak murid sy yg bagus kamu kena ikot" kata cikgu sambil meminta Budak A berdiri.

" lar, engat nak mara aku tadi" bisik budak A dlam hati.

( dlam mase yg same, cerita kat atas ni, sebijik aku cerita kt napi td tym kelas disaster) -adlah sebabnya knpe mej J cerita perihal attitude..

x sempat aku nak tnye dia, agak2 ang, aku Budak A ke Budak B?.. Hek elehh.. nak cakap ang la budak A tu kan...
haha... aku tersengih jek.. 0_o


Monday, March 21, 2011

raja lawak minggu ke-5 2011 berakhir ;)



salam readers.. 0_o..
Hah,, rini nk share ngn korang cite psal raja lawak ni taw.. ;) even, ade astro kt dlm upnm ni, tp jarang sekali ktorang akn dpt tgk pd mlm jmaat uh, tp dsbabkn rmay pnggemar rncgan ni,, aku b'ksmptan gak tgk after mmbe aku siap download rncgan ni.. kdang2, xsaba nk tnggu deorg dwnload,, lmbt cgt kn,, youtube gak pnyelmat.. huh

final raja lawak 2011 - ( balas, man, & r2)

sonok gle dpt tgk deorg y mntop2 ni perform tym final ari 2.. bngge la gak ;) aku mmg bajet pon deorg bertiga ni akn pay final.. kptsan undian n juri myb m'ubah nseb man.. sbgai juara raja lawak 2011.. tahniah man!! ;)

bnyak uh.. rm100 ribu.. ;) i like! hehe.. ape pon.. congrate again to man, cz wt y t'bek tym final, n aku xnafikn y r2 n balas ttap mntap perfrmnce deorng.. suke2.. ;)

juara: man
naib juara: r2
ketiga: balas

Sunday, March 13, 2011

jgn telan panadol... pendapat korang?



SEBUAH KISAH BENAR....



Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Alternative Treatment ( Tips )





Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak.

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis Painkiller? semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda.. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?


Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang Biasa?ini ke dalam mulut anda.. 0_o...

Saturday, March 12, 2011

Malapetaka di Jepun (11/3/2011) adalah suatu ketetapan Tuhan : dan telah di nyatakan di dalam Al-Quran


SALAM..


inna ma amruhu iza ara da shai'an anyaqu lu lahu kun fayakun... (ayat 82 surah YASSIN).. mafhumnya:

sesngguhnya urusan-Nya apbila dia mnghendaki sesuatu dia hanya berkata kepadanya, "JADILAH!! maka jadikla sesuatu itu...

jelas mnytakan sgla ktntuan n qada' qadar ALLAH dtntuknNYA, walau sbesar mne, wlau s'susa mne, mka jdik la.. atas kuasa & khndakNYA.. ;)



sedikit pnerangan kisah benar dlm AL-QURAN tentang peristiwa y b'lku di jpun bru2 ni.. 0_o...!

1. Tarikh yg berlaku adalah pada 11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.

2. so dengan tahun 1432 di pecahkan 14 || 32.

3. Jawapannya Jujuz ke 14 Quran.

4. Dan bulan 4.

Rahsia angka tahun ini : Jujuz 14 Ayat Quran ke 4.

Rujuk di Quran.

1. Jujuz 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke 4 dari surah AL Hijir menyatakan

"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya".

2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di Jepun ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi bg ( Jepun : Latitiude 36, Longtitude 138)

so dlm 1432, 14 dh di ketahui Jujuz Al Quran. maka yang di pecahkan 14 || 32 so di pecahkan lagi 3|2 ,so now secret no adalah 3.

di ambil pula lokasi latititude dan longitude.

3+6+1+3+8 = 21

so next 2+1 = 3

proved *. yg di maksudkan dengan no 3 adalah negara jepun.

Dan di dalam jepun jugak terdapat banyak wilayah.. maka wilayah yang akan di turunkan malapetaka itu ? Wilayah Seedai pada kedudukan geografi Latitiude 38'15 dan Longtitude 140'53

makan 3+8+1+5+1+4+0+5+3 = 30

so next 3+0 = 3.

*proved wilayah yang tuhan maksudkan dgn angka 3 adalah Wilayah Seedai di Jepun.

3. Rahsia seterusnya dengan tarikh 6

msa yang di laporkan oleh Jabatan Metrologi Rusia.. gempa bumi berlaku pada masa 1446 waktu Jepun..

so 1+4+4+6 =15

so next 1+5 = 6

*proved 6 membawa maksud masa yang akan berlaku.

4. Dah yang seterusnya 1432 apabila di pecahkan 14||32, kini di ambil pula angka 14 dan di pecahkan 1||4 , maka angka satu boleh di kelaskan sebagai permulaan hari. maksudnya di dalam Islam Jumaat adalah hari pertama dalam minggu itu. so angka satu memberi maksud malapetaka itu akan berlaku pada hari Jumaat.

5. Lihat.. betapa benarnya ayat al quran. segala yang di nyatakan tetap berlaku. walaupun sudah berabad kitab Quran di turunkan.

6. Walaupun zaman berubah sejauh mana sekalipun.. Al-Quran tetap bagi sepanjang zaman.

7. Di percayai banyak lagi rahsia yang masih tidak dapat di ketahui di dalam tarikh ini. namun sekadar ini pun telah membuatkan kita lihat dengan mata kita sendiri betapa mulia Al-Quran. dan segala yang di ungkapkan di dalamnya

8. WauAllahhu Allam.


0_o..! Di persilakan untk share... bg mengingati kite kembali tentang segala perkara yang terkandung di dalam Al-Quran adalah benar buat selamanya. mahupun di dunia atau pun akhirat.


jepun ranap dilanda raksasa tsunami.. pndapat korang?



SubhanaALLAH!! BESARNYA ujian ALLAH, t'hdp ape y b'laku di negara jiran s'asia kte.. mgkin apa y b'lku, adlah pngajran trhdp mnusia y b'glar islam.. mmg x d'nafikn, angka kmatian lngkungan 1000 org, xkre agma n ktrunan, mmbktikn ALLAH xm'milih s'siape pon sama ada org uh b'iman kpd ny ataupn x, ujian d'beri sama rata.. gempa bumi adalah pling kuat dlm tempoh 140 taon dengan ukuran 8.9 pd skala richter, serta mnctuskn gelombang tsunami shngga 10 mter.. kesannya, 10 milion kerugian d'hadapi oleh ekonmi japan m'akibatkn bbrpa bgnan musnah, firma pngluaran besi t'bkar, 4.4 juta rumah di bhgian utra jpun t'ptus bkalan elektrik serta bbrpa hotel di bndrya runtuh..


sedikit gambr2 kesan tsunami b'lku di jpun..



ombak tsunami menghempas Natori di wilayah Miyagi



setiap y idop, pasti akn merasai mati... tiada s'org pon y dpt blindung/ mlarikn diri drpd mati.. ape y blku pasti ade hkmah d'sbliknya, check smula klmahan/ksalahan y kte lkukn, adkh ape y kte lakukn uh, dtrime ataupn d'murkai ALLAH?
kisah maria ozawa msih ilang y dtngglami cerita tsunmi ini, adkah kesan cerita lampau dy mnjdik pngukur n blsan brlaku ats dirinya.. check smula, pastikah kte s'org islam ats kt pengnalan smata2 d'sbabkn ktrunan nnek myang kte, ataupn kte islam y benar2 beriman kepada TUHAN?? untuk mklumat lnjut mngnai cerita jpun dlnda tsunami, ley la

tmbhan mkluman 0_o... cerita mngnai "Malapetaka di Jepun (11/3/2011) adalah suatu ketetapan Tuhan : dan telah di nyatakan di dalam Al-Quran." akn dikluarkn pd entry akn dtg" marila m'insafi ;)

Monday, March 7, 2011

belated besday royal m'sian army -78!! ;))



tarikh kejadian: sabtu (5 march 2011)
event: sambutan hari tentera darat ke-78
tempat: datran merdeka
waktu: jumaat-ahad (4-6 march 2011)

salam my beloved followers.. ;)
ari ni nk shre pnglman bwu.. bley la, snce aku msok upnm, rse xnah agi join event tntera darat wt y d'orgnzekan scre bsar2an gni.. t'uja, epy n proud to be army ;)

ni spnjg prjlnan di sne ;)

my squad.. tuah 08..;) smpay jek, trun bas nmpk port bek, ape agi.. posing.. haha.. mcm org 1st tym g dtran... haha


mse ni ng tgk raptai ;) ramay gk org awam dtg...

10 briged para perform dy ny war dance.. style gle ;) mntaw de rzki, t'ingin gk nk join

isitiadat b'kuda armor.. smart kn ;)



geng2 special force.. komando.. gaya gle pkay layard biru+beret hijau.. nk gaya, kna perit dlu la..huh

ni deorg gk geng2 kmando, yg wt trjunan.. airbone.. ;)


ok2.. ni lak certain defence technlgy y kmjuan m'sia kini ^_^






k la, ;) pape pon, nk jdik y t'bek mstila dtg dt ati kte sndri.. sme ade kte mmpu mnggpainy or kte akn t'sngkur.. renung2 kn.. GAGAH SETIA!!

photo shot: credit to ajis 0_o

Wednesday, March 2, 2011

jom join Bloglist Blogger baru! 0_o..!



hye readers..
Haha.. epy la.. ari ni mke blog aku dah b'ubah kn.. evrythn is orange.. ;) xtaw npe aku suke wrne orange ni.. emm.. nk kngsi psal bnda bwu aku jmpe ni, kt blog ahsfantasy24.. mklumat lnjut, klick sini!

tok mnyrtainya.. ade 3 steps... snang jek, seyes.. ;) buat stu entry "jom join Bloglist Blogger baru! 0_o..!" msukkn gmbr entry ats uh then copy link entry trsbut kt comment dy.. settle ;) simple.. jom2...!!!