RENUNGAN

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.” -Riwayat Bukhari

Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa bersedekah seberat biji kurma dari usaha yang baik, dan tidak naik (sampai) kepada Allah melainkan yang baik, maka sesungguhnya Allah menyambutnya dengan tangan kanan-Nya. Kemudian Allah memelihara sedekah itu untuk pemiliknya, sebagaimana seorang kamu memelihara anak-anak kudanya sehingga menjadilah sedekah itu setinggi gunung.” -(al-Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat siksa.” -(Muslim)


Saturday, January 15, 2011

TAHNIAH graduasi UPNM y baru ditauliahkan ;)





SERI Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin menyerahkan pingat Pegawai Kadet Terbaik Keseluruhan kepada Pegawai Rendah Muda Muhammad Yunus pada majlis Istiadat Perbarisan Diraja dan Penganugerahan Watikah Tauliah Pegawai Kadet Unuversiti Pertahanan Nasional Malaysia, hari ini. Turut hadir Naib Canselor Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, Lt Jen Datuk Wira Allatif Mohd Noor.
Jan 15, 2011 3:25 pm sumber dari
ini...

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin menyeru kepemimpinan dan pengurusan tertinggi Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) berusaha mengekalkan prestasi dan prestij universiti itu selaras dengan visi dan misi penubuhannya lima tahun lalu.

Titah baginda, langkah peningkatan prestasi universiti itu perlu berterusan dengan perkembangan semasa supaya budaya kecemerlangan terus wujud di universiti berkenaan.

Beta yakin, lepasan Kadet UPNM adalah Leader of Character yang sentiasa tersemat di dalam diri dengan nilai kewajipan, maruah dan integriti di samping menjadi seorang insan yang intelek serta tinggi budi pekertinya. Natijah ini akan mendokong kesinambungan keselamatan pertahanan dan kedaulatan negara sentiasa terpelihara.
Anugerah ini adalah satu amanah yang wajib dipelihara dengan komitmen dan penghayatan berterusan, titah baginda ketika berangkat ke Istiadat Perbarisan Diraja dan Pentauliahan Pegawai Kadet Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di Kem Perdana Sungai Besi, di sini, semalam.

Seramai 298 pegawai kadet ditauliahkan ke dalam Perkhidmatan Tentera Darat, Laut dan Udara Diraja Malaysia dalam upacara yang pertama kali diadakan bagi graduan UPNM. Daripada jumlah itu, seramai 171 akan ditauliahkan ke dalam Perkhidmatan Tentera Darat (TDM); 94 orang dalam Perkhidmatan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan 33 pegawai dalam Perkhidmatan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Pegawai Kadet yang ditauliahkan itu berpangkat Kapten dan terikat untuk berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) selama 10 tahun.

Sementara itu, Pegawai Rendah Muda, Muhammad Yunos, 24 dari Pontian, Johor dipilih sebagai Pegawai Kadet Terbaik Keseluruhan. Muhammad anak pekebun yang juga seorang ibu tunggal, menerima Piala Seri Perkasa dan dianugerahkan sebilah pedang.


Friday, January 14, 2011

teka waktu kelahiran "fathaka"- give & away


Salam.. hye readers.. ;) contest baru y ketiga dri aku "fathaka" sempena tarikh kelahiran aku hmpir tiba iaitu pada 4 februari 1990.. b'mksud umur aku bkal mnjdik 21 taon.. insyaALLAH.. ^_^
contest ni senang jek, juz korang kena teka pkul bape aku dilahirkan pd 4 hb tu.. paham kn..
syarat2 contest sprti di bwah...


SYARAT2 CONTEST:

^_^

alamak.. t'tinggal lak.. 7) korang kena ltak banner kt ats tok entry korang 2 k.. huh


;)sebarang masalah or prtnyaan ley la korang tinggalkn kt cni.. mcm biase, adiah aku still cam dulu.. WANG TUNAI mnjdik rebutan tok kalian..

;)jika tiada sesiape y dpt meneka dgn tepat, aku akn crik pmenang y meneka waktu pling hampir dgn waktu kelahiran aku.. ape lagi.. try dlu..

selamat mencuba ^_^


Wednesday, January 12, 2011

Jadual Pembayaran Gaji Bulanan Bagi Tahun 2011



Jadual Pembayaran Gaji Bulanan Bagi Tahun 2011
( Satu Tarikh Gaji untuk Semua Negeri )
BulanTarikhHariCatatan
Januari25.01.2011Selasa-
Februari*24.02.2011KhamisTahun Baru Cina 03 & 04.02.2011
Mac24.03.2011Khamis-
April25.04.2011Isnin-
Mei24.05.2011SelasaPesta Menuai 30 & 31.05.2011
Jun*23.06.2011KhamisHari Gawai 1 & 2.06.2011
Julai25.07.2011Isnin-
Ogos24.08.2011RabuHari Raya Aidilfitri 30 & 31.08.2011
September22.09.2011Khamis-
Oktober20.10.2011KhamisDeepavali 26.10.2011
November*24.11.2011KhamisHari Raya Haji 06.11.2011
Disember19.12.2011IsninHari Krismas 25.12.2011

Note: Gaji bagi Tahun Baru cina, Hari Gawai dan Hari Raya Haji tidak dibayar awal kerana perayaan ini jatuh sebelum 11 haribulan pada bulan berkenaan

ape pendapat korang? -TERHUKUM OLEH KETAMAKAN SENDIRI



SEORANG menteri yg tamak &kaki rasuah selalu sahaja menyusahkan urusan pemerintahan sultan yg adil.namun,untuk memghukumnya bukan mudah kerana si menteri tersebut mempunyai rangkaian perhubungan yg sangat kuat,sama ada dikalangan sesama menteri mahupun dengan angkatan tentera... Sultan yang adil baik hati telah didesak berkali-kali untuk mengenakan tindakan terhadap menteri..Anehnya baginda tetap sabar sehingga tiba pada suatau hari,baginda bertitah kepada menteri tersebut.. "hari ini kamu akan mendapat kurniaan besar daripada beta.." "kurniaan apa tuanku.patik sedia menerimanya,"sahut menteri yg tamak itu dengan gembira.. "beta ingin mengurniakan kamu tanah!"titah sultan. "terima kasih tuanku.boleh hamba tahu seluas mana tuanku?" "begini,selepas subuh,kamu berjalanlah dari pintu istana ini sejauh mana yang kamu terdaya.dan pulang semula sewaktu sebelum zuhur." "maksud tuanku?" "sejauh mana kamu mampu berjalan dan pulang semula ke istana,maka seluas itulah tanah yang akan dikurniakan kepadamu." betapa gembiranya menteri yang tamak itu.namun para pegawai yang lain mencemik.mengapa sultan masih bermurah hati kepadanya?"


esok pagi selepas subuh,dia pun memulakan perjalanan ke satu arah.jauh dan semakin jauh. hampir waktu zuhur,para menteri dan pegawai istana dan sultan menunggu ketibaan menteri yang tamak itu untuk mengetahui seluas mana tanah yang bakal dianugerahkan.namun si menteri tidak juga kunjung tiba.masuk solat zuhur,dan selepas mereka solat berjemaah,menteri yang ditunggu tidak juga tiba.. tiba-tiba seorang pengawal datang membawa berita,tuanku"menteri telah jatuh pengsan dalam perjalanannya..." "perjalanannya pulang atau menjauh dari sini?"tanya sultan. "dalam perjalanan menjauh dari sini,"jawab pengawal. Ha..."serentak bunyi kehairanan bergema di seluruh istana.jelaslah sifat tamaknya itu mendorongnya pergi jauh&semakin jauh dan tidak terfikir untuk pulang,hingga akhirnya jatuh pengsan kerana keletihan!baginda sultan tersenyum.dia telah pun berjaya menghukum menteri yang tamak itu..."

~~PENGAJARAN~~ Orang yang tamak tidak akan cukup dengan yg sedikit&tidak akan puas dengan yang banyak.tidak menunggu orang lain untuk "menghukum"orang yg tamak sebaliknya sifat tamak itu sendiri akan menghukum dirinya...

apa pndpat korang?-KHAS KAUM LELAKI: tol kew? - payu dara panjangkan usia lelaki


salam to all ^_^

Hari ni nk share satu info bek tok kaum2 lelaki.. ley la korang amek n mybe b'mnfaat.. xsala pon kaum hawa nk bace gk.. :)



*KORANG kalo b'minat nk mnyuarakn suara.. silekn.. ;) juz shre that info ^_^

Monday, January 10, 2011

tolong ingatkan aku juara AJL ke-25




Lagu Tolong Ingatkan Aku ciptaan dan lirik oleh Ana Raffali menidakkan kekuatan 13 lagu lain untuk dinobatkan sebagai Lagu Terbaik, Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-25 di Stadium Putra Bukit Jalil, di sini malam tadi. KLICK SINI

Lagu yang juga didendangkan oleh beliau sendiri itu menerima hadiah bernilai RM35,000 berserta trofi, yang disampaikan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Prima Bhd, Ahmad Izham Omar.
Sementara itu, lagu Drama King nyanyian kumpulan Meet Uncle Hussain dan Black, karya Teja dan Tun Teja muncul naib juara, sekali gus membawa pulang hadiah berjumlah RM15,000.
Tempat ketiga dimiliki lagu Noktah Cinta ciptaan Ajai dan lirik oleh Sheikh Qalam menerima hadiah bernilai RM12,000. KLICK SINI

Kategori Vokal Terbaik dan Persembahan Terbaik yang masing-masing menawarkan hadiah bernilai RM10,000 setiap satu berserta trofi menjadi milik penyanyi Hafiz dan Faizal Tahir menerusi lagu Noktah Cinta dan Hanyut. KLICK SINI

AJL25 yang disiarkan secara langsung oleh TV3 mencipta kelainan untuk tahun kedua sejak diperkenalkan 1992, yang mana semua lagu dipertandingkan secara terbuka, tanpa mengikut pecahan kategori Pop Rock, Balada dan Irama Malaysia dan Etnik Kreatif.

Komposer terkemuka, M Nasir mengetuai barisan juri yang turut dianggotai Habsah Hassan, Acis, Azmeer, Amy (Search), Pacai dan Andy (Flop Poppy).
Lagu lain yang turut bersaing pada AJL25 adalah Kebahagiaan Dalam Perpisahan (Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim/Shahir AF8); Ku Ada Kamu (Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim/Adira AF8); Cinta Sempurna (Yuna); Pelita (Loque/Loque/A.P.I) dan Berlari (Shazzy Ishak/Tomok).

Sofea Jane (Iswandy/Sham/Black Mentor); Mencari Konklusi (Noh/Noh/Hujan); Selamat Malam (Audi Mok/Faizal Tahir); Ekstravaganza (Sam/Bunkface) dan Jahat (Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim/Stacy).

petikan dri sumber ini..

Sunday, January 9, 2011

facebook akan shutdown??


salam evrybdy..

^_^ ak nk share smthng y akn t'kjut tok evrbdy, cz kbnykan org sdg sibuk mngunakannya.. nme pon zman global kn.. spupu aku drjh 6 pon d'isukn laptop sbjik ciap broadband agi.. ape agi ngn problem t'baru psal FACEBOOK WILL SHUT DOWN... korang msti da rmay y t'bce kt mne2 sumber tmsok la fb sndri n sumber dr weekly world news kn.. klick sni!

Antre news ny adlah,

;)zuckerberg sndri xdpt nk kwal pnggunaan fb ni, cz rmay org leka mnggunaknny.. even fb ni skunk rangking prtme bisness t'kye dlm dnia, beliau tetap akn mnruskn pndrianny tok shutdown..

antre pngunna fb y comment perihal news ni:

“What am I going to do without Facebook?” said Denise Bradshaw, a high school student from Indiana. “My life revolves around it. I’m on Facebook at least 10 hours a day. Now what am I going to do with all that free time?”

However, parents across the country have been experiencing a long anticipated sense of relief.

“I’m glad the Facebook nightmare is over,” said Jon Guttari, a single parent from Detroit. “Now my teenager’s face won’t be glued to a computer screen all day. Maybe I can even have a conversation with her.”



ade gak comment2 lain..


pergh.. ni y aku xley nk tahan.. aku skunk ni ng gle2 kmpul chips, abesla chips aku.. AKAN HILANG!! xpela.. ne taw ilang fb, ade bnda len lak dtg.. huh..

zyngapoker.. antra game y tops dlm FB.. ;)



^_^ xpela.. even kalo xde fb pon.. kte still ley lyan blog kn.. kte sume kn blogers sejati.. ;)







Saturday, January 8, 2011

teka waktu kelahiran "fathaka"- give & away



Salam.. hye readers.. ;) contest baru y ketiga dri aku "fathaka" sempena tarikh kelahiran aku hmpir tiba iaitu pada 4 februari 1990.. b'mksud umur aku bkal mnjdik 21 taon.. insyaALLAH.. ^_^
contest ni senang jek, juz korang kena teka pkul bape aku dilahirkan pd 4 hb tu.. paham kn..
syarat2 contest sprti di bwah...


SYARAT2 CONTEST:

^_^

alamak.. t'tinggal lak.. 7) korang kena ltak banner kt ats tok entry korang 2 k.. huh


;)sebarang masalah or prtnyaan ley la korang tinggalkn kt cni.. mcm biase, adiah aku still cam dulu.. WANG TUNAI mnjdik rebutan tok kalian..

;)jika tiada sesiape y dpt meneka dgn tepat, aku akn crik pmenang y meneka waktu pling hampir dgn waktu kelahiran aku.. ape lagi.. try dlu..

selamat mencuba ^_^




Friday, January 7, 2011

Lirik lagu Bunkface - Soldier



Lirik lagu Bunkface - Soldier
You are a soldier
A rising sun
Wait for the heyday
Look far away
And believe in yourself
Your name’s on a shelf
A legend

You are a soldier
The chosen one
Bring back the heyday
Look far away
With respect and decay
Forever we’ll stay
Together

[Korus]

And singing life is all that we need
But the lies is all that we see
Raise your hands high up in the sky
Missing secrets you will find
In your heart

You are a soldier
Light up the night
We are the soldiers
We’ll stand and fight
At the end of the day
Forever we pray
For the legend (the legend)

[Ulang korus 3X]

new fun on FB ^_^


SALAM readers!!
^_^ hye! ari ni aku nk kongsi sesuatu y mnrik tok semua.. hehe.. i think it's fun for me.. "risalah edit dari facebook" pd aku ni antra y mnrik dlm fb pnah aku jmpa.. dan2 trus update.. haha...

antara risalah y top!! ;)
hehe.. tragis tol tajokny.. cian sacol jdik mgsa.. haha! mke market2 kne cop jdik bangla.. ;)

huh.. cutenya awek ni... ;p sape la y dpt miss ni ek?? ^_^

ni agi bes, antre tjok hot y de kontroversi.. ;p ape y dikaitkn dgn hamdan ni, mamat hamdan ni antre group asignmnet ktorg, y dtg xwt pape keja, n tym present bentang psal conclusion jek,, 2 pon da abes mse da.. kre cam xd function jewp.. haha. pic napie kt atas uh dikaetkn dgn adik brdik hamdan!! haha

hehe.. ni lak antre tjok paper y agk hambar.. haha.. tajok ngn pic xde kaet pon.. huh.. tjok lgenda bdak jin, pic ijat ngn awek dy,, spe y jin pon xtaw.. haha



:) korang da bace antre tjok2 hot kt atas uh kn.. msti korang n try gk kn.. hehe.. kt bwah ni ade sdikit tutorial tok korang.. meh tgok...

hah,, kalo korang rase b'minat nk buat bnda ni.. juz klick jek cni!! ok... cmat m'cuba ^_^

Wednesday, January 5, 2011

MALAYSIAN UNIVERSITY ENGLISH TEST (MUET)



SALAM.. hye! ^_^
hari ni b'samaan 5hb JAN 2010 result tok pelajar y telah m'ambil muet pd dis 2010 y lepas tlah pon d'iumumkn... ley la korang check scara online.. juz ltak i/c korang jek sprti d'bwah.. ok


sini,, adalah sdikit pnduan tok evryone y msih lom m'ambil MUET " HOW TO GET BAND 6 IN MUET"..

untuk mklumat lnjut,, ley la klick sini!


^_^ Panduan Lulus Peperiksaan MUET Dengan Cemerlang di sini!


^_^ KEPADA sesiape saje y ingin m'ambil MUET ley gk lyan kt cni http://iwantotakemuet.blogspot.com/

^_^ TAHNIAH gk to miss ainur got flying colour!! ;)



Saturday, January 1, 2011

result tok pmenang "BPR" ;)



SALAM semua..
salam tahun baru ok!! ;)
hari2 y dinantikn telah tbe tok mnunaikn tnggjwb aku mngumumkn spe y lyak mnerima adiah dlm contest ( "BPR" & :KESINAMBUNGAN CONTEST BPR" )... kptusan adlah muktamad, segala surat mnyurat korang tidak akn dilayan.. haha.. juz try again.. jgn cpat mngalah & b'ptus asa ok... ;)


KEPUTUSAN untuk contest- bilangan paling ramai dlm satu gambar...pemenangNYA ADALAH..... JENG3.............. ;p



tahniah to miss ima ;) "MISS GULAHATI MENAWAN"...


Anda b'tuah mnerima wang tunai RM30 inggit ok.. yeah!!! segala butir2 sprti nama, numb akaun maybank/cimb/bsn anda ley la tinggalkn dlm komen box ok... bgtaw skali anda pkay bank ape ok... snang cket nk trnsfer... ;)tok sesape y ingin mngnali miss b'tuah kte ni.. ley la KLICK SINI!



KEPUTUSAN untuk contest- kesinambungan contest "BPR"...pemenangNYA PULA ADALAH..... JENG3.............. ;p


congrate to miss ili ;) "miss love_leeya"...

Tahniah to miss love_leeya.. comment anda tplih y pling lyak n b'tuah tok memenangi topup b'nilai rm10.. untuk urusan topup ni,, cik ili mstila mningglkn num hp anda di komen box ini tok urusan topup tersebut.. tok terjah pemenang b'tuah ni,, meh jguk sini!

cogrates to miss ima & miss ili cz b'tuah terplih mnjdik pmnang tok contest "BPR" ni.. kpd sesiape y x t'senarai mnjdik pmnang, bkn b'erti anda klah k, jgn b'ptus asa.. tnggu next contest drpd aku agi..

;) epy new year... welcome 2011.. good bye 2010 ;)