RENUNGAN

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.” -Riwayat Bukhari

Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa bersedekah seberat biji kurma dari usaha yang baik, dan tidak naik (sampai) kepada Allah melainkan yang baik, maka sesungguhnya Allah menyambutnya dengan tangan kanan-Nya. Kemudian Allah memelihara sedekah itu untuk pemiliknya, sebagaimana seorang kamu memelihara anak-anak kudanya sehingga menjadilah sedekah itu setinggi gunung.” -(al-Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat siksa.” -(Muslim)


Tuesday, November 30, 2010

love ('.')







renungkanlah apa erti CINTA....

  • Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendo’akannya walaupun dia tidak berada di sisi kita.
  • Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah Cinta
  • Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba.
  • Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat melupakannya.
  • Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.
  • Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurnia tersebut.
  • Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu menjadi emas, keruh menjadi hening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat dan kemarahan menjadi rahmat.
  • Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.
  • Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut, tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.
  • Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu, hanya untuk mengetahui bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.
  • Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan kerana perginya tanpa berkata lagi.
  • Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya.
  • Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.
  • Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta PALSU.
  • Kemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya dan kemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.
  • Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam, cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan ertinya Takwa.
  • Lemparkan seorang yang bahagia dalam percintaan ke dalam laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.
  • Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa manusia dan alam, tetapi tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang bergaung atau sekedar canang yang gemericing.
  • Siapapun pandai menghayati cinta, tapi tak seorangpun pandai menilai cinta kerana cinta bukanlah suatu objek yang bisa dilihat oleh mata kasar, sebaliknyacinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan.
  • Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dahsyatnya cinta.
  • Kamu tidak akan pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. Namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya.
  • Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.
  • Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.
  • Jika saja kehadiran cinta sekedar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.


cinta hatiku dunia akhirat.. amin... ;)






Sunday, November 28, 2010

dunia hiburanku...




Setiap org msti de minat y t'sndri kn... haha.. ni la cte aku..

aku skunk ni nga gle men game PES 2011.. "BECOME A LEGEND"... dri start sepak bola pon xkena, payla ak ni da bnyk pglman mrntau sume league kt arena bola ni,, ckp jek league pe,, EPL, spanish,italy,pes league, n las skunk nga ak men kt league 1.. huh... spe nama aku? kompem2 la "fathaka" !!?!! haha.. ak taw korang knal ak spe.... ;p


tgk la "my data"... gaji ak, b'mula dgn ratus2 shje n now tlah mlnjak ke juta... 8 juta 444 smthing kn.. emm.. spnjg 8 thun ak mlibtkn dlm dnia bola ni,, ak da m'jringkn sbnyak 280 jringan.. ;) well done!


inilah imej aku... gaya x? ak ada own trademark.. pkay cap bai... tgk la fan ak, agak la popular ok..



tgk next pic...

hah,, mulanya,, biasela, player baru,, ne fan nk pndg sgt... tgokla skunk,, mncanak gak naik taw,, ade la lebih 80,000 ke 120,000.... caya la lu "fathaka".. ;p haha


aku b'mula di kelab pe2 ntah,, us. lecce.. da 3 taon dok situ.. nseb bek naik gak,, ade org nk bli ak.. ak troz dpt twran dri aston villa.. n tok ak mngktkn agi aku pnyer gaji, ak pndh ke kelab ehrenhofstadt, pes league.. then,, ak tok mncpai populariti n gaji y tnggi.. lantas ak mnerima twaran dri man utd.. m.u nk ak kot... gle r... spnjg career ak di m.u, ak tlah mnyumbat lbih bnyk gol b'bnding di kelab2 len y pnah ak msok sblom ni.. m.u mmg maen bgus pon.. aku fan dy kot ;) haha..


ini prformnce spanjg aku life kt "ENGLAND".. 1st eleven ngn rooney,,lampard,,gerard,, tery.. ;) b'mula umo ak 18 thun, pnmpilan ak prtme di arena ngara tlah gagal stlah prfrmnce ak y xb'gtu mmbrgsngkn,, mmndgkn ak ni player muda.. biase la.. org bwu nk naek.. hihi.. tgokla, rating pon dpt 5 point smnthing jek... nseb bek la,, next year ak d'pnggil skli lgi tok beraksi n akhirnya,, ak kekal b'sme squad 1st eleven ENGLAND, until now!... ;) HAHA



kompem la ak ni sorang y perform,, tok mnjge populariti ak, haha.. dlm usia ak bwu b'umo 23 taon.. ak da b'jye MENJADI p'megang title "world footballer of the year".. pling bes,, 2x da ak jadi p'megang title "UEFA CLUB FOOTBALLER OF THE YEAR & BEST FORWARD".... ;)



korang msti nk tgok pic ak spnjg career 8 thun ni kn? hehe.....

so? ape macam.. legend kah aku? hihi... smuanya d'tgn anda tok mnntuknnya.. haha... ;)

disebalik ANGKA 26...



AMBILLAH HIKMAH DSEBALIK ANGKA keramat 26.......!



26 disember 2004- berlakunya TSUNAMI di ACHEH
26 mei 2006- berlakunya GEMPA di JOGJA
26 jun 2009- berlakunya GEMPA di TASIK MALAYA
26 oktober 2010- berlakunya TSUNAMI di MENTAWAI
26 oktober 2010- berlakunya MERAPI MELETUS...

ada apa tersirat dengan angka 26?! Ternyata dlm AL-QURAN surah yg ke-26 (ASY-SYUARA') yg di dlmnya mnceritakan tentang azab ALLAH!! SUBHANALLAH!

Saturday, November 27, 2010

alhmdlillah.. akhirnya... ;)



salam..
UKHWAH FILLAH wat sume.. ;) 1st of all, t'niat gk nk tlis blog ni,, tp xd mse y tol2 wat ak rjen nk tlis.. huh.. ape ak nk cerita ek,, y pnting skli psal ak nk gtaw korang,, y ak da mrdeka bai,, tok final ak,, sem 3 sesi 2010/2011.. alhmdlillah...

pasal pe t'tbe pic org smblih lmbu ngn kesah exam ak ni...

HAHA.....dlm bz2 nga exam ni,, ley lak dpt cuti tok ari raye aidiladha kn.. ak ni da cam runner bpak ak da,, dy tol2 bz.. kt msjid org call nk suh dy smblih,, kt kmpung sne pnggil dy,, kt kmpung atok ak pnggil dy gak... huh.. ak jdik la bdyguard xtauliah kjap,, hihi.. tlg jge kn parang n tlg tajam kn parang dy,. jdik la...
YG pling bez kn,, tgah2 cuti ni,, xpnah ag taw x,, sejarah spnjg ak kt upnm ni,, ak bwh blek task asgnmnt wat kt umh.. gle x gle r.. haha... nk tgk pe demand lecturer ak x?


ade lgi la...

haha,, ciap bg resit taw bg sesiape y sukses ikot demand dy... ;p tgk ni......


alhmdlillah la.. ak b'jye gak ciapkn,, even mcm2 aral y mndtg nk ciapkn bnda ni.. hehe.. dlm bz2 abh ak,, ke sna ke cni,, nk nikahkn org ag.. dy msih egat kt ak,, cite nye cmni...pg jumaat 2,, abh ibu n adk naeim nk blek umh sne,, ak taw deorg nk g sne.. kmpem la akak ak jek y anta ak g bustand kn...egt xdpt la nk salam deorg,, sbb pg 2 ak tdo lme kot,, egt abh nk kjutkn,, biaseny b4 ak blek dy gtaw kalo dy nk g blek umh sne ke,, ak pon bngun2 dr tdo,, deorg da xd.. ak pkir pstve je... xpela.. tup2 mlm 2, b4 ak nek bas,, abh blek ngn dak comey ni...

abh ckp dy de meeting kt msjid.. suh ak gerak dlu ngn angah n adk naeim,, jmpe kt bustand jek.. epy r tym 2... abh m'mahami.. huh... kre moral la tok ak... geram gle kt adk naeim... bwu 2 taon taw,, da pnday kre 1-10 dlm 3 bhse ni,, jawa+english&mlyu... ;) sukses la dik.. smoga pe yg abh nk,, jdik seorg TAHFIZ,, jdikla.. ak da gagal da.. b'haluan kiri... hihi.. skool jek agma,, msok aska.. xd kaet lgsong,, tp ak ttap aplikasikn pe y ak blaja dlu dlm dnia tntera y sdg ak harungi... ;)


Tuesday, November 9, 2010

beubahkah aku??



SALAM.. ari ni, ak berani nak b'kongsi mslah ak ngan korang sume,, y tol2 slma ni ak simpan,, t'msok la si die... Malam Isnin y lepas,, ak d'kjutkan dgn satu soalan y telah m'igaui idop ak,, oleh si dia kekasih atiku.. mlm 2,, ak wat 'ss' ngn dy.. 2 bhse dy,, ak suke gna.. 'super saver'.. =) haha.. ak gayut tol2 da sejam tym 2,, cmne ntah, da nk abes kot, tbe2 dy ley tny ak soalan ni,, soaln y mmg xpnah t'lntas lgsong dlm kotak fkiran ak,, n this is d 1st tym.. tol2 wat ak t'diam... emm,, tok pngthuan korang,, mmg ak cdg nk stop amek benda ni,, tp bkn skunk,, insya4JJ1,, mmg ak jnji be4 ak khwin... tp,, rezeki ak.... Tuhan mmg nk ak stop awal.. ni sume de hikmah d'sblik soalan y dtnya.... nk taw pe soalannya?


ABG SMOKE ke? mse 2,, muke ak da b'ubah.. sbnrnya,, ak da lme b'cdg nk gtaw dy,, n ak taw, xelok sbnrnya ak rahsiakn drpd dy,, tp xtaw npe mlm 2,, dy tnya ak, ak jwbla dgn jujur...
mmg cket pon ak x tipu dy....ak jawab.. KALO ABG SMOKE.... mula, dy mmg xcaye... dy tny ak bnyk kali nk dpt kpstian... aku jwb, YA.. abg smoke.. dy nmpk tenang,, cuma dy ckp,, dy tol2 t'kjut n xcaye y ak ley smoke.. dy tnyela ak since ble amek n dela soalan2 len... ak cerita masalah ak, dy dengar... n dy bg smngat kt ak,, y tol2 wat ak t'haru,, dy nk tlg ak pay ak stop smoking... xkesa la,, jnji be4 kte khwin,, dy ckp cm2... ak da jnis laki pntg d'cabar n t'amatla smngat.. haha...xcye,, tnyla die.. hehe..

ni la,, antra fveret ak y ptot ak lupekn....



Dy mmg tol2 syg ak,, xnk ak jdik cam tengkorak sblh ni,, dy ckp,, xpe, dy msih trime diri ak.. n dy ciap share kt ak stu story,, y tol2 m'bkar smngat ak tok stop smoking! dri lbey 10 ari sbtg,, skunk ak da kuangkn jdik 2 btg stiap ari..ikot requirement y dy nak.. ak pon xtaw, cmne ak ley wat... ni sume kuasa 4JJ1.. Alhamdlillah..





dari 2 btg,, ak akn jdikkn sign sblah ni sbgai matlamat ak... no smoking! come on fathaka,, u can do it! ak taw, ak mmg ley wat, da 3 ari ak lyan cmni.. ley jek ak idop.. haha.. doakan ak taw,, tok lupekn troz benda ni,, n ak jnji yg ak akn cuci tgn drpd amek bnda.. ak berusaha..kpd kwn2.. tryla kuangkan.. kte2 sme2 berubah.. demi mse dpn kte..


ALLAH berfirman di dalam Surah al-Baqarah ayat 195- bermaksud:

‘Jangan kamu mencampak diri kamu kepada kebinasaan’....


Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-

  • * Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.
  • * Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz
  • * Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad Umar Hashim (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.

4. Rokok membahayakan keturunan5. Rokok mengganggu manusia lain.

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah Islam

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10.Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)


bersama2lah kita b'ubah...


ikhlas dri atiku,





Saturday, November 6, 2010

PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 3 SESI 2010/2011 BERMULA!




بِبِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ





Lama rasenya x update blog ni,, stlah sekian lme... tp ttbe ati ni t'gerak nk wt smtng b4 exam b'mula, exm start mnggu dpn dr 08/11-04/12... lmekan... hehe.. pdahal 6 paper jek msok final sem ni,, bes xbes la,, org abes 04/12,, ak 25/11 da abes.. alhmdlillah.. emm.. relax da relax da,, tp ak pling rsaw tym nk anta paper dua sbjek ni,, cz lctrer ny killer la der.. nk xnk kna anta gk,, kalo x,, kompem ak dpt 0.. haha.. so.. xde cre s'len nk struggle sbjek 2,, even tiap kali ngadap nota 2 jek,, ak msti t'tdo.. ape la nseb ak sem ni,, nmpak gaya cam trun pointer,, nk trun pon jgn la m'dadak cgt.. xdptla ak nk rse nek pntas ag... nauzubillah.. emm,, k la.. straight 2 d point,, ak nk wish 2 all, espcially my class 2zp45,, wtla y t'bek.. btter ilangkn la sgla t0yol anda dri bwk msok dlm dwan p'periksaan.. sbb bnyk hkmah kalo kte jjur... =) my roomate,, struggle2 gak,, games, movies,, kte carry on jek cam biase,,, idop kna hburan.. xslah dalm islam.. s'lagi xmlggar hak n law dlm islam.... insyaALLAH.. ble de mse,, ak akn trozkn tok update my blog pd mse akn dtg... salam,, ukhwah fillah.. wasalam =)